۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۶۰۸۷۷۱

گزارشی از آیین رونمایی سایت جدید وسائل | گعده صاحبنظران با موضوع فقه حکومتی

گزارشی از آیین رونمایی سایت جدید وسائل | گعده صاحبنظران با موضوع فقه حکومتی
آیین رونمایی از سایت جدید وسائل بهانه ای بود برای گعده طلبگی با موضوع فقه حکومتی؛ گعده ای که شماری از صاحب نظران حوزوی را به سالن همایش های غدیر کشانده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین افتتاحییه و رونمایی از سایت جدید پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل عصر روز گذشته در حالی برگزار شد که آیت الله شب زنده به عنوان سخنران اصلی نشست بعد از سفر مشهد مقدس، نتوانست خود را به این مراسم برساند.

اما این مسأله موجب نشد که شور و اشتیاق جلسه کمتر شود، چراکه این مراسم شاهد حضور اساتید و فرهیختگانی بود که هر یک در حوزه تخصصی خود صاحب فکر و قلم و اندیشه بوده و در عرصه فقه حکومتی نیز حرف های نوئی برای گفتن داشتند.

گزارشی از آیین رونمایی سایت جدید پایگاه فقه حکومتی وسائل

جلسه با قرائت قرآن آغاز شد و در ادامه حجت الاسلام صبوحی از اعضای پایگاه فقه حکومتی وسائل به عنوان اجرا کننده برنامه، تریبون را به دست گرفت و در ابتدا از  علیرضا داودی به عنوان سردبیر پایگاه فقه حکومتی وسائل برای ایراد سخنرانی و گزارشی اجمالی از آخرین فعالیت های صورت گرفته در این پایگاه دعوت کرد.

داودی ضمن عرض خیر مقدم به حاضران،برگزاری چنین جلساتی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه را فضایی مغتنم برای تجمیع آراء و اندیشه ها دانست و ضمن ارائه گزارشی از آخرین اقدامات این پایگاه به عنوان رسانه فقهی حوزه بر لزوم استفاده از ظرفیت اساتید حوزه و دانشگاه و استفاده از نظرات آنها تأکید کرد.

وی افزود: استفاده از ابزار رسانه ای و خبرگزاری رسا نیز یک مزیت بزرگ برای پایگاه وسائل است، یکی دیگر از ویژگی های این پایگاه این بوده که وارد عرصه های جدیدی شده که مشابه نداشته است؛ به عنوان نمونه تولید مستنداتی داشته ایم که از نظر علمی و رسانه ای دارای کیفیت بالایی است.

گزارشی از آیین رونمایی سایت جدید پایگاه فقه حکومتی وسائل

یکی از سخنرانان اصلی این نشست حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی بود که ایشان نیز در حوزه علمیه مسؤولیت های متعددی را عهده دار بوده و هستند، از جمله مسؤولیت های حجت الاسلام والمسلمین رفعتی می توان به سخنگویی حوزه های علمیه، ریاست شبکه جهانی ولایت، ریاست مرکز تخصصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم و تدریس درس خارج فقه و اصول اشاره کرد.

وی در بخش ابتدایی سخنان خود خبرگزاری رسا را رسانه ای قوی در دل حوزه دانست و گفت: این خبرگزاری در کنار پایگاه فقه حکومتی وسائل دو اتفاق مبارک در دل حوزه هستند و به ویژه این پایگاه می تواند سرفصل ها و نظام موضوعات فقه را استخراج و در اختیار اساتید درس خارج قرار بدهد.

گزارشی از آیین رونمایی سایت جدید پایگاه فقه حکومتی وسائل

در ادامه حجت الاسلام سید فرید حاج سیدجوادی که خود روزی از مؤسسان خبرگزاری رسا و پایگاه وسائل بوده و الان در قامت مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور فقه معاصر در حال خدمت رسانی به جامعه علمی حوزه است، با تأکید بر ظرفیت های بی شمار پایگاه وسائل، یکی از مزیت های این پایگاه را یک طرفه نبودن و توجه ویژه به تضارب آراء در حوزه فقه حکومتی دانست.

حجت الاسلام سید جوادی بیان داشت: این پایگاه برای اساتیدی که بخواهند در این عرصه ها وارد عرصه تدریس شوند و بخواهند که با فقدان متن پایه مواجه نشوند مفید واقع شده است.

گزارشی از آیین رونمایی سایت جدید پایگاه فقه حکومتی وسائل

این نشست با سخنان حجت الاسلام محسن صبوری فیروزآبادی مسؤول دبیرخانه فقه معاصر حوزه و از افراد پای ثابت پایگاه وسائل در نشست ها و کرسی های علمی ادامه پیدا کرد. وی با تأکید بر این که فقه حکومتی از واجبات اهم محسوب می‌ شود، گفت: اگر یک نگاه دوباره ای به مبانی کلامی خودمان یعنی تشیع داشته باشیم و آنجا این مطلب را جستجو کنیم متوجه می‌ شویم فقه حکومتی از مسائل ضروری و از جمله واجباتی است که ریشه کلامی دارد.

گزارشی از آیین رونمایی سایت جدید پایگاه فقه حکومتی وسائل

در ادامه این نشست حجت الاسلام صبوری از حجت الاسلام سعید بهمنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی برای ایراد سخنرانی دعوت کرد، این استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر علوم قرآنی نیز در بخشی از سخنان خود به حساسیت کار فقهی به ویژه فقه حکومتی اشاره کرد و گفت: نباید رسانه ها به دنبال ترویج شبه علم باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که پایگاه وسائل نباید صرفا شاهد ادعا و طرح مباحث فقهی باشد، گفت: اگر جمعی که در آنجا هستند به این سمت بروند که هرکسی در حوزه یا دانشگاه در ارتباط با فقه حکومتی چیزی را ادعا کرد بتوانند سؤالاتی را مطرح کنند و به لوازم نظرات او برسند ارزش دارد.

گزارشی از آیین رونمایی سایت جدید پایگاه فقه حکومتی وسائل

دکتر محمد تقی دشتی مدیر مؤسسه فرهنگی صراط مبین در بخش دیگری از این آیین رونمایی به حوزه علمیه به عنوان مادر انقلاب اشاره کرد و ضمن طرح پیشنهاد تشکیل و تأسیس دبیرخانه نهادهای فعال در عرصه فقه حکومتی تأکید کرد که فعالیت های جزیره ای مؤسسات حوزوی ثمر زیادی ندارد.

وی بیان داشت: مؤسسه موضوع شناسی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مؤسسه فقه نظام، پایگاه فقه حکومتی وسائل و مؤسسه صراط مبین باید اتصالی با هم پیدا کنند و به صورت مستمر، نظام مند و هدف مند عمل کنند که بتوانند هم روش ها  و هم منابع و هم اساتید و دیتا ها را با هم مبادل کنند.

گزارشی از آیین رونمایی سایت جدید پایگاه فقه حکومتی وسائل

در ادامه مراسم رونمایی، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا استاد و پژوهشگر علوم سیاسی و عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز که اتفاقا ارتباط خوبی با پایگاه فقه حکومتی وسائل دارد، با تقدیر از فعالیت های چند ساله و مفید پایگاه وسائل به پیشنهاداتی در این باره پرداخت؛ وی با بیان این که ریشه انقلاب اسلامی کلامی بود نه فقهی تأکید کرد: این اعتقادات وباورها بود که انقلاب را رقم زد و بعد از آن فقه در حکومت جای خود را پیدا کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود به بخش دیگری از عرصه های فقه حکومتی پرداخت و گفت: یک حکومت هم وقتی مطرح می‌ شود یک اصول ثابت دارد ولی بخش عظیمی از آن ساز و کارهای متغیر است و اقتضائات جدید، حکومت را آن چنان زمان به زمان متغیر می‌ کند که نمی شود آن را ثابت تصور کرد.

گزارشی از آیین رونمایی سایت جدید پایگاه فقه حکومتی وسائل

از دیگر افراد حاضر در این نشست که به ایراد سخنرانی پرداخت می توان به حجت الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه اشاره کرد که این استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه نیز در تبیین بحث فقه حکومتی و تفاوت های آن با فقه مسائل مستحدثه تأکید کرد که فقه حکومتی نگاه حکومت به فقه است نه صرفا فقه سیاسی و فقه مسائل مستحدثه.

حجت الاسلام زیبایی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشنهاد خود برای کارایی بیشتر پایگاه وسائل بیان داشت: پیشنهاد ما این است که در گام نخست پرونده سازی کنیم که این کار را پایگاه وسائل تا الان انجام داده است، یعنی من وقتی می‌ خواهم وارد بحث چیستی فقه حکومتی شوم و بر بستر این ها حرف نو بزنم اولیات این بحث را بدانم.

گزارشی از آیین رونمایی سایت جدید پایگاه فقه حکومتی وسائل

پایان بخش این نشست صحبت های حجت الاسلام رضا اسلامی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود که وی بیانیه گام دوم انقلاب و شعارهای سال را حاوی نکاتی دقیق دانست و بر ضرورت کار در این حوزه با نگاه فقه الاولویات و فقه فرضی تأکید کرد.

گفتنی است، گزارش تصویری و گزارش ویدئویی این نشست که با ضیافت افطاری از سوی پایگاه وسائل به پایان رسید نیز در خبرگزاری رسا منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

یادآور می شود، پایگاه فقه حکومتی وسائل با هدف نیل به منویات رهبر معظم انقلاب از سال 1392 آغاز به کار کرده و پس از شش سال فعالیت مستمر امروز مورد اقبال اصحاب علم و فرهنگ و فقاهت قرار گرفته است./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
برای توفیق در باب فقه حکومتی اول باید خود را از تفکرات قالبی رها کنیم.
پیشرفت‌های علمی به این خاطر رخ داده است که اندیشه‌ها دقیق‌تر بیان شده‌اند. برای مثال در جهان پیش از نیوتن، همه اشیاء به سمت پایین کشیده می‌شوند، اما نیوتن برای اینکه نیروی جاذبه را درک کند مجبور شد خود را از این تفکر که جاذبه باعث سقوط اشیاء به «پایین» می‌شود رها سازد.
0
0